Så funkar det i NKK

Nyköpings kanotklubb, så funkar det.

Lite information om kanotsporten och om klubben för nybörjare och föräldrar.

Nyköpings kanotklubb har haft väldigt stora framgångar på tävlingsbanorna, 11 OS guld har det blivit hittills och klubben har varit representerade på alla OS från 1948-2004, samt 2012.

Men det är inte bara tävlingspaddling i NKK, långturer i skärgården och motionspaddling har alltid varit en stor del av klubbens verksamhet.

När man börjar paddla i NKK så får man låna kanot, paddel och flytväst.

Man börjar i stadigare kanoter och byter sedan till rankare och snabbare modeller vartefter man blir duktigare.

Man paddlar i vanliga träningskläder, helst underställ (ex.vis Craft) närmast kroppen, T-shirt som inte är av bomull och en vindtät jacka ytterst.

På benen kan man ha underställslångkalsonger/trosor eller shorts.

Om man känner att man kommer att fortsätta paddla så är den första utrustningen man bör köpa ett kapell, (500-650kr) och ett par paddelhandskar (200-350kr), så slipper man frysa när det börjar bli kallt.

När man behärskar en tävlingskanot kanske man vill skaffa sig egen utrustning.

Då kan man få hyra kanot, paddel och flytväst av klubben för 1500 kr/år. Även nyckel till klubbhuset ingår då.

Eller så köper man eget, kanot är som tur är ingen materialsport där man måste ha det ”värsta”, det är den som håller i paddeln som är viktigast.

Tidigare var tävlingskanoter tvungna att vara minst 51 cm breda, men den regeln togs bort för några år sedan. Det gör att det finns många billiga kanoter med gamla måtten på marknaden som är perfekta för nybörjare. De kostar ca 1000-4000 kr och de går att sälja för samma pris om man vill byta upp sig efter några år.

Paddel är svårare att hitta någon billig begagnad, ca 1000-2500 kr för en begagnad och 3500-5000 kr för en ny får man räkna med.

Vid rådgivning för inköp av utrustning hjälper tränare Pär Lindén gärna till.

Det är viktigt att inte köpa för stora blad till ungdomar men hittar man en som är lite för lång så är det lätt att kapa. Nu för tiden är de flesta paddlar delbara på mitten och går att förlänga vartefter man växer så man kan ha samma paddel i många år. Paddlar håller också sitt värde bra. En viktig sak är att inte förvara paddeln ute i solen för länge. Då bryts lacken och paddelns kolfiber ned.

Kanot är en ganska svår sport som tar tid att lära sig. Man måste bli lite stark och få bra kondition för att det ska börja gå lätt och vara riktigt roligt att paddla. Att paddla handlar också väldigt mycket om teknik. En vacker och effektiv teknik gör att kanoten går snabbt framåt.

Snabbare kanoter är roligare att paddla, så det är bra om man försöker lära sig paddla tävlingskanot så fort som möjligt. Passa på att prova när det är bra väder och varmt i vattnet.

När man behärskar en tävlingskanot och orkar paddla ungefär en mil, det är då kanot börjar bli riktigt roligt. Då kan man träna med de äldre ungdomarna, och uppleva den häftiga känslan att paddla snabbt i en K2 och K4, surfa på vågor och utforska mer av åarna och skärgården. Att åka på tävlingar är också väldigt kul. Till en början finns små tävlingar i Sörmland och när man tränat lite mer kan man vara med på Svenska ungdomscupen, ca 5-6 tävlingar runt om i Sverige.

En del ungdomar vill träna och tävla mycket och några vill paddla lite grann när det är fint väder, alla är lika välkomna i Nyköpings kanotklubb. Det viktiga är att alla har kul och trivs tillsammans. Kanot är en sport där god sportmannaskap ska gälla.

Vi ledare vill att kanothuset ska vara som en fritidsgård där man träffar kompisar, tränar tillsammans och har roligt. Vill man satsa på att lyckas bra på tävlingar så finns det många att få råd och stöd av i klubben.

Hur tränar man?

På sommaren paddlar vi så mycket som möjligt, löpning tränar vi när det är för blåsigt så det är bra att alltid ha löparskor med sig till träningen.

Ungdomarna paddlar från slutet av april till slutet på september.

Tisdagar och torsdagar 18.00-20.00 är de vanliga träningstiderna under paddlingssäsongen, då har vi ledare och följebåt. Vi uppmuntrar ungdomarna att bestämma träff och träna tillsammans även på andra tider.

Under vintersäsongen har vi träning på Hjortensbergsbadet måndagar 19.30-20.30, Då brukar de yngre vara i lilla bassängen och leka för att träna upp vattenvanan, de äldre tränar vanlig ”simträning”, dels för att det är bra träning och så är det viktigt för säkerheten under paddlingssäsongen att kunna simma bra. Ibland tar vi med kanoter och kör säkerhetsövningar och tränar på eskimåsväng.

Föräldrar och syskon är välkomna på badhusträningen.

På torsdagar tränar vi i Rosenkällaskolans gymnastiksal. Lekar, bollspel, hinderbanor, styrkegymnastik och medicinbollsövningar. 18:30-19.30

Föräldrar och syskon är välkomna att vara med i mån av plats.

Om vi ledare har tid så ska vi försöka arrangera andra gemensamma träningar under vintern som löpning, skidåkning, skridskor, multisport mm.

Vad kan föräldrar hjälpa till med?

Som i alla idrottsföreningen så behöver föräldrarna hjälpa till i kanotklubben för att allt ska fungera, men det är inte lika mycket skjutsande och lottförsäljande som i exempelvis en lagsport.

Om föräldrarna kan turas om att köra följebåt så kan vi ledare paddla med ungdomarna istället, då är det mycket lättare att lära ut tekniken.

Att städa lite i kanothuset, laga sånt som är trasigt, tanka bensin till båtarna mm är sådant som föräldrarna gärna får fixa. Man hjälper till med det man är bra på och har tid med, huvudsaken är att alla gör lite så slipper några få göra för mycket.

Föräldrar får gärna vara med och paddla om de vill, paddling är en perfekt motionsform.

Varmt välkommen till Nyköpings kanotklubb!