Headerbild

Föreningen

Nyköpings kanotklubb är en anrik idrottsförening grundad redan år 1933. Det nuvarande klubbhuset ligger vackert beläget vid Stadsfjärden på Brandholmen i Nyköping. Härifrån utgår merparten av klubbens träningar, med närhet till vår fina kanotstadion innanför den långa skyddande piren som bjuder in åskådare att på nära håll se våra kanotister träna. Härifrån kan man även följa rafflande tävlingar för landets absoluta elit inom kanotsport. Stadion är utrustad med startgrindar, något vi var först i Sverige med att erbjuda på alla nio banor. Från klubbhuset når man även Nyköpings vackra skärgård och stadens åar som erbjuder spännande paddling bland natur och djurliv.

Klubben är en av de mest framgångsrika idrottsföreningarna i världen, med hela 11 stycken OS-guld genom tiderna. De flesta kanske minns Gert Fredriksson och hans många meriter. Grunden för dessa lades i Nyköping, i samma vatten som vi paddlar vidare i idag.

Nyköpings kanotklubb står för glädje för kanotsporten, strävan efter rättvisa framgångar och en stark kamratskap där vi stöttar varandra i med-och motgång. Tillsammans för vi Nyköpings stolta kanottraditioner vidare för en aktiv kanotsport i Sverige!

Adress

Nyköpings Kanotklubb Brandholmsvägen 58 61164 Nyköping